วันจันทร์ที่ 14 กันยายน พ.ศ. 2552

Kes rayuan di Majlis Agama Islam jala


Kes yang paling banyak dibuat rayuan di Majlis Agama Islam jala adalah kes Isteri minta Fasakh...menuntut cerai kerana tidak sekedudukan seperti suami isteri lebih 4 bulan..atau dalam istilah orang jala..Halak pajang>>ertinya membiarkan isteri keseorangan atau tidak memberi nafkah zahir batin melebihi 4 bulan..

1- Nuriah..berusia 25 tahun membuat rayuan untuk fasakh kerana suaminya tidak datang kerumahnya sejak 8 bulan yang lalu..apabila isteri minta surat cerai suami kata..kalau nak..pergilah kemajlis agama islam..aku tidak akan cerai..isteri tanya kenapa..suami jawab.tak tau tapi aku tak mau cerai..

2-Khadijah 32 tahun sudah ada 3 anak..sudah 2 tahun suami menghilang..nafkah tak bagi..isteri terpaksa menoreh getah jiran untuk menampung perbelanjaan keluarga..apabila mejlis memanggil suami .suami kata..isteri dia sejak dapat anak yang ketiga..tidak suka berhias..

3-mama Sah 30 tahun..suami tak datang kerumahnya hampir 15 bulan..kerana ada isteri muda..tak pernah bagi nafkah zahir dan batin,..isteri amat tertekan..minta cerai..suami marah dan maki..

4-Ni yang pelek..Jawahir 40 tahun merayu minta cerai..kerana suaminya tak bersamanya sudah 3 tahun..tinggal dalam satu rumah..tak bercakap..tak bertegur..suami buat daour lain..memasak sendiri..isteri masuk dekat suami marah..

Bersambung

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น