Wednesday, April 17, 2013

Puisi:Aku kenal namamu


Engkau diciptakan tuhan
menjadi penghias dunia
cantiknya panorama
rona memijau kala disepuh mentari
liuk lintutmu menawan hati
kehijauanmu adalah atma renjisan sakti
aku terpesona pada indah warna dan gemulai manja
tapi ada insan yang cuba menyalahgunakan
daunmu yang rimbun dan segar
dilurut gundul dicantas tak bernasab
sampai batangmu pun dirobek gilas
akar tunjang pun dikebas kupas

lalu daunmu direbus dalam kuali 
atau periuk besar
tepi dangau dalam belukar atau dalam rumah tak berpenghuni
airnya diminum dari segelas kesegelas
dari botol kebotol..

lalu mereka riuh gemuruh
berbicara tentang syurga
berbicara masa depan yang cemerlang
berbicar tentang gadis cantik bagai sang ratu
berbicara tentang dunia yang bakal mereka miliki
lalu mereka ketawa
dan ketawa lagi
bagai tarikh kiamat sudah berhenti

Aku tahu Kamu sedih
Aku tahu Kamu risau
tapi apakan daya
kau tiada daya menahannya
kau tiada kuasa melarangnya.
kerana pemimpin pemimpin pun tidak berani menegurnya..

Aku kenak Kamu
daun hijau yang malang
Aku tahu namamu
daun hijau yang dicantas
Aku maklum namamu
daun hijau yang direbus
kamu adalah,,,, KETUM

No comments:

Post a Comment