Saturday, March 10, 2012

Tingkatkan Iman Kita....penting



1. Dari Ilmu yang dibaca dari kitab dan dari mendengar penjelasan ulama. Rajin-rajinlah membaca dan mendengar ceramah untuk menaikkan keimanan kita.

2. Dari Ilham yang diberikan oleh Allah swt setelah bersendirian dan berfikir. Rajin-rajinlah berfikir terhadap keesaan dan keagunganNYa. Ianya akan memberikan keyakinan yang mantap.

3. Dari zikir dan amalan yang selalu diamalkan sehingga menimbulkan rasa cinta kepada zikir dan amalan tersebut. Zikir ini perlu sentiasa di mulut-mulut sehingga kita akan terasa khusyuk dan bergetar hati bila menyebutnya.

4. Dengan berdoa kepada Allah swt agar iman kita, iman keluarga kita, iman kawan-kawan kita dan iman semua rakyat dan umat Islam dikuatkan oleh Alllah swt iman semuanya dan berkat kehadiran seorang wali Allah swt. yang mendoakan kita.

Kadang-kadang, sesuatu keyakinan kita perolehi tanpa sebarang ilmu tambahan dan tanpa sebarang ilham maupun zikir. Mungkin ia berkat doa seseorang. Dan mungkin kaum keluarga dan sahabat handai kita juga memerlukan doa kita. Maka rajin-rajinlah berdoa untuk diri dan semuanya agar iman kita dikuatkan oleh Allah swt.

5. Dengan berkat sesuatu tempat seperti masjid yang kita solat di dalamnya dan masjid itu mendoakan kita. Berkat amalan kita baik yang kemudian kita mendapat doa dari malaikat. Pergilah kerumah Allah setiap waktu solat fardhu, nescaya Iman kita akan bertambah.

6. Iman juga boleh meningkat dengan bergaul dengan orang-orang soleh, dan boleh meningkat dengan tingginya bila kita menemukan keajaiban-keajaiban alam makhluk ciptaan Allah swt. 



7-Pikirlah tentang mati ,azab kubur.padang mahsyar.syurga dan neraka..pikir dan rasai dengan hati..


Banyak lagi..kan penting

No comments:

Post a Comment