Friday, September 28, 2012

Kata bijak dari Anne Ahira


Dear Raini, temanku yang luar biasa...

Sekalipun engkau hidup berlimpahan

dan berkecukupan dana, tetaplah

hidup dengan sederhana.
Tidaklah sulit menciptakan sifat yang

baik yaitu sikap rendah hati dan

sederhana. Orang yang memiliki sikap

rendah hati selalu berusaha menjadi

pribadi yang bisa menerima orang

lain, tidak sombong, atau terlalu

memperlihatkan kelebihan-kelebihan

yang dimiliki.
Tidak usahlah kita risaukan, jika

orang lain tidak tahu apa yang kita

miliki atau seberapa tinggi kemampuan

kita melakukan segala sesuatu.
Orang lain bisa menilai 'kualitas

seseorang' hanya dengan melihat

sikap, tutur kata, dan perilaku

sehari-hari yang kita lakukan.
Dengan bersikap rendah hati, berarti

kita telah menjaga diri kita sendiri.

Dengan bersikap rendah hati, berarti

kita telah menempatkan diri di posisi

yang nyaman, tenang, damai dan

tentram.
Jika hati sudah merasa nyaman, damai

dan tentram, maka secara otomatis

Anda akan tampak bersahaja dan

bahagia. Bukankah itu yang kita

inginkan? :-)


Marilah kita bersikap rendah hati,

dan membiasakan diri, untuk selalu

hidup sederhana...







Walaupun buta...tetap kemasjid.....




Abdullah bin Ummi Maktum, nama sebenarnya Abdullah bin Umar bin Syuraikh, seorang sahabat suku Quraisy yang termasuk peserta hijrah ke Madinah rombongan pertama. Beliau sampai di Madinah sebelum kedatangan Rasulullah saw. Abdullah mempunyai ikatan kekeluargaan dengan Rasululah saw. Dia adalah sepupu Ummul Mu’minin Khadijah binti Khuwailid ra. Bapanya Qais bin Zaid, dan ibunya ‘Atikah binti Abdullah.
Ibunya bergelar ‘Umi Maktum’ kerana anaknya Abdullah lahir dalam keadaan buta.

Abdullah bin Ummi Maktum termasuk kelompok yang pertama-tama masuk Islam. Sebagai muslim kelompok pertama, dia turut menanggung segala macam suka duka kaum muslimin di Makah ketika itu. Dia turut menderita siksaan kaum Quraisy seperti diderita kawan kawannya seagama, berupa penganiayaan dan berbagai macam tindakan kekerasan lainnya.
Tetapi apakah karena tindakan-tindakan kekerasan itu Ibnu ummi Maktum menyerah? Tidak……! Dia tidak pernah mundur dan tidak lemah iman. Bahkan dia semakin teguh berpegang pada ajaran Islam dan Kitabullah. Dia semakin rajin mempelajari syariat Islam dan sering menhadiri majlis Rasulullah saw.
Setiap waktu kosong selalu disinya, dan setiap kesempatan yang baik selalu digunakan untuk menambah ilmu Islam. Pada masa permulaan tersebut, Rasulullah sering mengadakan dialog dengan pemimpin-pemimpin Quraisy, mengharapkan semoga mereka masuk Islam. Pada suatu hari baginda berhadapan dengan ‘Utbah bin Rabi’ah, Syaibah bin Rabi’ah, ‘Amr bin Hisyam (Abu Jahal), Umayyah bin Khalaf dan Al Walid bin Mughirah (ayah Saiyidina Khalid bin Al Walid).

Rasulullah saw berunding dan bertukar fikiran dengan mereka tentang Islam. Baginda sangat ingin mereka menerima dakwah dan menghentikan penganiayaan terhadap para sahabat baginda. Sedang Rasulullah saw berdakwah dengan sungguh-sungguh, tiba-tiba Abdullah bin Ummi Maktum datang meminta dibacakan kepadanya ayat-ayat Al Quran.
Kata Abdullah, “Ya, Rasulullah! Ajarkanlah kepadaku ayat-ayat yang telah diajarkan Allah kepadamu!”
Rasul saw yang mulia tidak mempedulikan permintaan Abdullah bahkan berpaling lalu meneruskan pembicaraannya dengan pemimpin Quraisy tersebut. Mudah-mudahan dengan Islamnya mereka, Islam tambah kuat dan dakwah bertambah lancar.

Selesai berbicara dengan mereka, Rasulullah saw cuba hendak pulang, tetapi tiba tiba penglihatan beliau gelap dan kepala beliau terasa sakit seperti terkena pukulan. Kemudian Allah mewahyukan kepadanya:
“Dia ( Muhammad ) bermuka masam dan berpaling, karena seorang buta datang kepadanya, Tahukah kamu, barangkali ia ingin membersihkan dirinya (dari dosa), atau dia (ingin) mendapatkan pengajaran, lalu pengajaran itu memberi manfaat kepadanya? Adapun orang yang merasa dirinya serba cukup, maka kamu melayaninya. Padahal tidak ada (celaan) atasmu kalau mereka tidak membersihkan diri (beriman). Adapun orang yang datang kepadamu dengan bergegas (untuk mendapatkan pengajaran), sedangkan ia takut kepada (Allah), maka kamu mengabaikannya. Sekali kali jangan (begitu)! Sesungguhnya ajaran Allah itu suatu peringatan. Maka siapa yanag menghendaki tentulah ia memperhatikannya. (Ajaran ajaran itu) terdapat di dalam kitab-kitab yang dimuliakan, yang ditinggikan lagi disucikan, di tangan para utusan yang mulia lagi (sentiasa) berbakti.” Surah ‘Abasa : 1 – 16.
Enam belas ayat itulah yang disampaikan Jibril Al-Amin ke dalam hati Rasulullah saw berhubung dengan peristiwa Abdullah bin Ummi Maktum, yang sentiasa dibaca sejak diturunkan sampai sekarang, dan akan terus dibaca sampai hari kiamat.Sejak hari itu Rasulullah tidak lupa memberikan tempat yang mulia bagi Abdullah apabila dia datang. Baginda mepersilakannya duduk ditempat duduk beliau. Bertanyakan keadaannya dan beliau penuhi keperluannya. Tidaklah heran kalau beliau memuliakan Abdullah sedemikian rupa, kerana teguran dari Allah itu sangat tegas.

Sumber;BHO blog

Saturday, September 22, 2012

Surat dari Anne Ahira



Tidak baik jika kita menutup-nutupi

kelemahan dan kegagalan dengan

banyak alasan. Terimalah, dan hadapilah

kegagalan itu sebagai pengalaman dan

pelajaran berharga, agar bisa jadi

pedoman dan tuntunan untuk mencapai

kemajuan dan keberhasilan yang lebih

berarti di kemudian hari.

Dear Raini,
Kita tahu bahwa dunia ini selalu

berputar. Adakalanya manusia ada di

bawah, atau sebaliknya ada di atas.
Ada orang bertanya kepada saya,

bagaimana dengan kenyataan yang

sering kita lihat begitu banyak

orang-orang yang selalu di bawah?
Bukankah mereka juga tinggal di bumi

yang sama dengan orang-orang yang

mampu dan kuat berada di atas? Sering

kita lihat orang-orang yang sudah di

atas malah semakin ke atas.
Temanku, pandangan itu semua

hanyalah ironi. Kita tidak pernah

tahu apa yang terjadi pada mereka

yang sudah ada di atas. Kebanyakan

di antara kita melihat mereka yang di atas

selalu dari 'materi' atau jabatan.

Namun percayalah, setiap orang

mengalami pasang surut.
Belajarlah dari orang-orang yang

sudah ada di atas, dan orang-orang

yang berada di bawah. Jangan hanya

melihat ke atas.
Banyak pelajaran yang bisa diambil

dari keduanya, yang bisa engkau

jadikan bekal tuk menjadi pribadi

yang luhur bijaksana, sukses lahir

dan batin.
Pepatah mengatakan:
"Kebesaran seseorang tidak terlihat

ketika dia berdiri dan memberi

perintah. Kebesaran seseorang akan

terlihat ketika dia berdiri sama

tinggi dengan orang lain, dan

membantu orang lain untuk

mengeluarkan yang terbaik dari diri

mereka untuk mencapai sukses" - Prof.

G. Arthur Keough
Janganlah suka cari alasan untuk

menutupi kegagalan. Sebaliknya,

carilah terus 'cara' untuk menggapai

keberhasilan.

Salam hangat dari sahabatmu,

~ Ahira




Warkah dari Temanku Anne Ahira


Dear Raini, temanku yang luar biasa...
Sekalipun engkau hidup berlimpahan

dan berkecukupan dana, tetaplah

hidup dengan sederhana
Tidaklah sulit menciptakan sifat yang

baik yaitu sikap rendah hati dan

sederhana. Orang yang memiliki sikap

rendah hati selalu berusaha menjadi

pribadi yang bisa menerima orang

lain, tidak sombong, atau terlalu

memperlihatkan kelebihan-kelebihan

yang dimiliki.
Tidak usahlah kita risaukan, jika

orang lain tidak tahu apa yang kita

miliki atau seberapa tinggi kemampuan

kita melakukan segala sesuatu.
Orang lain bisa menilai 'kualitas

seseorang' hanya dengan melihat

sikap, tutur kata, dan perilaku

sehari-hari yang kita lakukan.
Dengan bersikap rendah hati, berarti

kita telah menjaga diri kita sendiri.

Dengan bersikap rendah hati, berarti

kita telah menempatkan diri di posisi

yang nyaman, tenang, damai dan

tentram.
Jika hati sudah merasa nyaman, damai

dan tentram, maka secara otomatis

Anda akan tampak bersahaja dan

bahagia. Bukankah itu yang kita

inginkan? :-)
Marilah kita bersikap rendah hati,

dan membiasakan diri, untuk selalu

hidup sederhana...







Monday, September 17, 2012

SENI DALAM PANDANGAN ISLAM


BAB 1 : SENI DALAM ISLAM


1.1- KONSEP SENI

Dari segi makna literal, seni ialah halus, indah atau permai. Dari segi istilah, seni ialah segala yang halus dan indah lagi menyenangkan hati serta perasaan manusia. Dalam pengertian yang lebih padu, ia membawa nilai halus, indah, baik dan suci : berguna dan bermanfaat serta mempunyai fungsi dan nilai sosial.



Selain itu, keindahan adalah sesuatu yang wujud di luar diri manusia yang menikmati keindahan itu. Ia dapat dirasa, ditanggapi dan dihayati. Allah adalah sumber daya dan sumber pemikiran manusia manakala imaginasi dan keupayaan mencipta yang ada pada manusia adalah percikan dari daya kreatif Allah. Oleh itu, seni boleh dibahagikan kepada 2 :

a) Seni ciptaan Allah

b) Seni ciptaan manusia

Dengan memperakukan bahawa seni juga termasuk apa yang dicipta oleh Allah , ia tidak bermakna kita mencampuradukkan seni ciptaan manusia dengan seni ciptaan Allah.

1.2- SEJARAH DAN PERKEMBANGAN SENI
Kesenian Islam adalah kesinambungan daripada kesenian pada zaman silam yang telah berkembang dan dicorakkan oleh konsep tauhid yang tinggi kepada Allah S.W.T. Kesenian Islam memiliki khazanah sejarahnya yang tersendiri dan unik. Kesenian Islam dikatakan telah berkembang sejak zaman Nabi Daud A.S dan puteranya Nabi Sulaiman A.S dan terus berkembang di zaman Nabi Muhammad S.A.W dan di zaman selepas kewafatan Baginda sehingga kini. Kesenian Islam terus berkembang di dalam bentuk dan falsafahnya yang berorientasikan sumber Islam yang menitikberatkan kesejajaran dengan tuntutan tauhid dan syara’.

BAB 2 : CIRI-CIRI KESENIAN ISLAM

Seni dijadikan sebagai alat menyebarkan agama dan memperkukuhkan amal kebajikan dan kebaikan dikalangan ummah. Hasil seni boleh menjadi faktor pendorong yang intensif bagi mengingati dan memuji Allah. Daya seni yang dikurniakan oleh Allah adalah bertujuan untuk menimbulkan keikhlasan dan kesedaran dalam diri manusia. Dengan bakat seni yang ada, para seniman muslim ternyata mampu menggunapakai pelbagai teknik, bentuk seni yang terbuka di tempat yang berlainan ke dalam daerah seni dan budaya Islam.

Kesenian Islam menyahut seruan sebilangan keperluan asas masyarakatnya. Ia juga mengukuhkan persiapan individu untuk mematuhi ajaran Allah selaras dengan tujuan asas penciptaan mereka. Pernyataan seni ibarat kaedah di antara zat spiritual dan rangka material.

Oleh itu, menjadi tanggungjawab para seniman untuk menterjemahkan idea Islam ke dalam bahasa seni. Menurut perspektif Islam, daya kreatif seni adalah dorongan atau desakan yang diberikan oleh Allah yang perlu digunakan sebagai bantuan untuk memeriahkan kebesaran Allah.

Selain itu, seni juga menunjukkan seni kesatuan atau kesepaduan. Ia bermatlamat meletakkan mohor kesatuan Ilahi kepada kesetiaan perihal dan aktiviti manusia. Kesenian Islam malah semua kesenian tradisional memang sentiasa berorientasikan kepada ‘kegunaan’ : samada untuk spiritual seperti mihrat yang dihias dengan sinar larikan, seni dan ayat al-Quran mahupun pindahan ke atas objek kegunaan harian.

Kesenian Islam tidak berkisar di sekitar manusia individu, ia mempunyai orientasi sosial dan berpaksikan kepada keperluan bersama manusia.

2.1- SIKAP ISLAM TERHADAP SENI

Pada dasarnya, sesuatu yang indah itu disukai oleh Allah kerana Dia zat yang Maha Indah dan menyukai yang indah. Islam mempunyai kriterianya yang tersendiri untuk dijadikan pengukur pedoman bagi menentukan halal atau haramnya sesuatu karya seni itu. Kriteria pertama ialah seni atau karya seni itu mestilah baik iaitu yang mempunyai cirri-cirinya yang khusus. Antaranya ialah tidak merosakkan budi pekerti yang mulia serta tidak melalaikan orang dari beribadat dan mengingati Allah. Kriteria penolakan pula ialah seni atau karya seni tersebut buruk iaitu boleh merosakkan moral, melalaikan diri daripada beribadat kepada Allah dan sekaligus melupakanNya.

2.1- JENIS-JENIS SENI

a) Seni suara

b) Seni rupa

c) Seni pakaian

d) Seni sastera

BAB 3 : SENI SUARA

Menurut pandangan Islam, seni suara dibahagikan kepada 2 kriteria iaitu seni suara yang baik dan seni suara yang buruk. Seni suara yang baik merangkumi bacaan al-Quran dengan suara yang merdu, syahdu dan lunak, melagukan azan, menyanyikan lagu-lagu jihad, berzikir, mendendangkan nyanyian hari-hari raya, menyanyikan selamat jalan dan selamat kembali kepada para jemaah haji, berzanji dan lain-lain. Seni suara yang buruk pula merangkumi nyanyian-nyanyian yang sering menimbulkan nafsu berahi, lagu-lagu joget dan tarian yang bercampur antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram, lagu-lagu yang boleh merosakkan budi pekerti muda mudi serta melalaikan mereka dari beribadat kepada Allah.

3.1- BACAAN AL-QURAN

Al-Quran adalah kalam Allah dan kitab suci umat Islam. Ia bukan sahaja mempunyai nilai sastera yang amat indah dan tinggi tetapi juga mempunyai seni bacaan yang unik. Oleh itu, membaca al- Quran diberikan prioriti yang pertama dan utama dalam Islam. Kita dituntut oleh syariat Islam supaya membaca al-Quran mengikut tajwidnya yang betul dan dengan suara yang baik bukan dengan cara berlagu sebagaimana lagu-lagu qasidah. Ini kerana ia boleh merosak dan mungkin akan menambah atau mengurangkan huruf-huruf al-Quran dan dianggap suatu bida’ah pula.

Menurut Ibn Hajar al-Haithami dalam kitabnya, Kaff al-Ri’a’ al Muharramat al-Sama’, kesengajaan membaca al-Quran secara berlagu dengan menambahkan huruf atau menguranginya untuk memperelokkan dan memperhiaskannya adalah fasiq.

Bahkan menurut fatwa Imam al-Nawawi mengenai golongan yang membaca al-Quran dengan berlagu yang buruk serta banyak perubahannya, maka hukumnya adalah haram menurut ijmak para ulama’. Pemerintah wajib mengancam dan meminta mereka bertaubat, malah setiap orangyang mukallaf hendaklah mengingkarinya seupaya yang mungkin.

3.2- NYANYIAN DAN SENI MUZIK

Nyanyian dan muzik boleh mengubah sikap ke arah pencapaian peradaban yang bererti disamping mempunyai kekuasaan tersendiri hingga boleh menukar emosi menjadi terharu, sedih, pilu, menangis bahkan gila. Ini menunjukkan bahawa nyanyian dan muzik sangat rapat hubungannya dengan jiwa manusia. Oleh itu, ia perlu dikawal dan diberi perhatian supaya tidak merosakkan jiwa dan moral manusia.

Islam dari segi falsafahnya menyatakan nyanyian dan muzik haruslah bertujuan kea rah pembentukan peribadi dan sebagai tali penghubung ke arah taqwa kepada Allah. Islam tidak mengizinkan nyanyian dan muzik yang melalaikan manusia dari kewajiban terhadap Allah. Seni yang merosakkan adalah seni sesat yang hukumnya haram dan patut dijauhi.

3.3- PANDANGAN ULAMA’ DAN FATWA BERHUBUNG SENI MUZIK

a) Pandangan Imam al-Ghazali

- tidak terdapat keterangan yang jelas dari sunnah Rasulullah yang melarang penggunaan alat-alat muzik

- sebahagian instrumen muzik yang mempunyai bunyi yang baik tidak dilarang

- seni muzik yang dilarang ialah seni muzik yang berada di dalam keadaan yang bersekongkol dengan kumpulan pemabuk, perzinaan dan perbuatan dosa yang lain

- mendengar lagu itu ada 5 hukum iaitu harus, sunat, wajib, makruh dan haram

- Imam al-Ghazali mengklasifikasikan lagu-lagu kepada 7 jenis iaitu :

• Lagu-lagu yang membangkitkan kerinduan untuk menziarahi tempat-tempat suci seperti Mekah dan Madinah

• Lagu yang mengobarkan semangat untuk berjuang mempertahankan aqidah dan negara

• Lagu yang memperihalkan pertarungan dan sikap kelelakian yang pantang mengalah di saat-saat genting

• Lagu yang mengenang peristiwa lampau yang menimbulkan kesedihan yang positif. Mengingatkan diri terhadap hakikat hidup yang sebenar.

• Lagu yang menyifatkan keadaan ketika rela dan sukacita untuk menghargai suasana tersebut dan menikmati kenangannya selama yang mungkin

• Lagu bercorak ghazal yang sopan : memperihalkan kisah cinta dan membayangkan harapan untuk bertemu dan pertautan yang lebih erat di masa yang akan dating

• Lagu yang memperihalkan keagungan sifat-sifat tuhan, memuji serta mentahmidkan kebesarannya

b) Pandangan Imam Shafi’i

- Menyatakan bahawa nyanyian itu adalah makruh dan melalaikan di dalam kitabnya, Adab al-Qada’

- Ia menyamai kebatilan dan sesiapa yang mendengarnya maka dia adalah seorang safih dan penyaksiannya ditolak

- Mendengar nyanyian dari wanita yang bukan mahram tidaklah harus dalam apa jua keadaan samada di tempat terdedah atau di tempat tertutup, samada wanita yang merdeka atau hamba

- Jika tuan kepada hamba abdi wanita mengumpulkan orang ramai agar

mendengar nyanyian abdinya itu, maka dia juga seorang safih dan penyaksiannya ditolak

- Memakruhkan penggunaan seruling kerana menurutnya itu adalah

perbuatan kaum Zindik untuk memesongkan orang dari mendengar al- Quran

c) Pandangan Imam Malik

- Melarang mendengar nyanyian

- Menyatakan bahawa barangsiapa ingin membeli seorang abdi wanita dan diketahuinya wanita tersebut seorang penyanyi, maka janganlah dibeli wanita tersebut

d) Pandangan Ibn Taimiyyah

- Membezakan antara mendengar nyanyian dan muzik yang bermanfaat pada agama dan antara apa yang diberi pengecualian untuk mengelakkan dosa, dan antara pendengaran muqarrabin dan pendengaran orang-orang biasa

- Diharuskan mereka mendengar apa yang disyariatkan kepada para hamba Allah iaitu mendengar ayat-ayat Allah : dapat membaiki hati dan menyucikan jiwa

e) Pandangan Dr.Yusuf al-Qaradawi

- Membuktikan mengenai hukum seni muzik yang pada asalnya bersifat harus tetapi boleh berubah kepada hukum-hukum lain berdasarkan beberapa syarat iaitu :

• Bukan semua lagu itu harus. Isi kandungannya hendaklah bertepatan dengan kesopanan Islam serta ajarannya. Nyanyiannyanyian yang menyanjung pemerintah yang zalim, taghut dan fasiq adalah bertentangan dengan ajaran Islam kerana Islam melaknat para pelaku kezaliman dan para pengampunya.

• Cara persembahannya juga mesti diambilkira. Kadangkala tajuk lagunya tidak menjadi masalah tetapi cara penyampaian penyanyinya itu yang boleh menyebabkan hukumnya haram, syubhah atau makruh. Ini termasuklah cara nyanyian yang memberangsangkan ghairah seks para pendengar melalui tematemacinta berahi.

• Hendaklah nyanyian itu tidak diiringi dengan perkara yang haram seperti meminum arak, mendedahkan aurat atau bercampur diantara lelaki dan perempuan tanpa batas dan had.

• Seperti perkara-perkara harus yang lain, nyanyian hendaklah tidak dilebih-lebihkan terutama nyanyian yang menyentuh perasaan dan kerinduan yang berlebihan. Sekiranya unsur-unsur yang berlebihan ini tidak dikawal, ianya akan mengabaikan hak akal, rohani dan kehendak seseorang, masyarakat dan agama.

• Sekiranya terdapat unsure nyanyian yang menaikkan nafsu syahwat, mendorong ke arah kejahatan, menjadi lalai dan leka untuk mengerjakan ibadah maka menjadi kewajipan ke atas pendengar untuk menjauhinya, menutup pintu fitnah tersebut demi memelihara dirinya dan agama.

f) Fatwa Sheikh Mahmud Shaltut

- Mendengar dan bermain alat muzik adalah sama hukumnya dengan merasa makanan yang lazat, menghidu bau yang harum, melihat pemandangan yang cantik atau mencapai pengetahuan yang tidak diketahui. Semuanya memberi kesan untuk menenangkan fikiran apabila jasmani penat dan memberi kesan dalam memulihkan semula tenaga.

- Al-Quran yang mendasari segala peraturan dan perundangan yang begitu sempurna adalah bertujuan untuk menjaga supaya tidak berlaku keterlaluan di pihak yang tidak menggunakan muzik dan pihak yang menggunakan muzik secara berlebihan. Apatah lagi Islam menuntutkepada kesederhanaan.

- Fuqaha’ terdahulu telah membenarkan penggunaan seni muzik apabila mempunyai tujuan yang sesuai seperti muzik iringan ke medan perang, haji, perkahwinan dan hari kebesaran Islam. Mengikut fuqaha’ Hanafi, muzik yang dilarang ialah sekiranya bercampur dengan majlis yang terdapat arak, penyanyi perempuan yang mengghairahkan, unsur-unsur fasiq, perzinaan dan berhala.

- Beliau memberi amaran kepada sesiapa yang berani melarang sesuatu perkara yang tidak jelas dilarang oleh Allah.

3.1- TARI MENARI

Islam tidak dapat menerima apa yang dikenali kini sebagai budaya rock. Bahkan semua perbuatan yang membawa kepada keghairahan syahwat seperti nyanyian-nyanyian lucah dan drama-drama liar meskipun ianya dianggap sebagai seni dan dikatakan kemajuan. Ini kerana, nilai dan kemajuan dalam Islam berbeza dengan Barat yang tidak mengambil kira agama sebagai panduan atau kayu pengukurnya.

Islam mengharamkan sebarang interaksi bebas insan yang berlainan jantina tanpa perkahwinan yang sah. Demikian juga sebarang perbuatan atau kegiatan yang membawa kepada yang diharamkan seperti perbuatan zina di mana Islam tidak saja melarang dengan sebutan “jangan berzina” tetapi semua yang membangkitkan syahwat dan keghairahan nafsu.

BAB 4 : SENI RUPA

Secara umumnya para ulama’ membahagikan seni rupa kepada 2 iaitu:

a) Seni rupa yang mempunyai imej ataupun bentuk dan hasilnya dinamakan patung

b) Seni rupa yang tidak mempunyai imej mahupun bentuk dan hasilnya dinamakan gambar atau lukisan

4.1- SENI UKIR

• Seni ukir Islam mempunyai nilai yang tinggi baik dalam susunan komposisi cara pengisian bidang yang dihias ataupun dalam cara mensejajarkan motif-motif ukirannya

• Pembahagian bidang diatur berdasarkan geometri, motif-motif tabi’i seperti daun, akar, bunga dan sebagainya

• Dalam seni ukir Islam wujud paduan yang harmoni antara rasa dan akal

• Ia juga dikenali sebagai seni pahat yang merangkumi apa-apa sahaja yang diukir atau yang dipahat

4.2- PATUNG

• Islam mengharamkan patung di dalam rumah yang dijadikan perhiasan dan sebagainya kerana malaikat rahmat akan menjauhi rumah tersebut

• Jika si pembuat patung tersebut mengetahui bahawa patung itu akan disembah maka dia adalah seorang kafir

• Jika si pembuat patung itu tidak sengaja dan tidak mengetahui bahawa patung itu akan disembah, maka dia berdosa sahaja dengan perbuatannya itu

• Terdapat hadith yang menyatakan bahawa si pembuat patung akan dipaksa memberi nyawa kepada patungnya. Dia akan diseksa selama mana ia tidak dapat memberikan nyawanya kepada patung tersebut.

4.3- PATUNG CACAT

• Segolongan ulama’ berpendapat bahawa Islam tidak mengharamkan patung yang tidak sempurna atau yang cacat kerana ia tidak dapat disembah kerana tidak lengkap anggotanya

• Bahkan membuat patung cacat, hukumnya mubah

• Tetapi, patung separuh badan yang dibina bagi mengagungkan pemimpinpemimpin tertentu, pengharamannya lebih tegas daripada patung kecil yang lengkap anggotanya yang hanya sekadar menjadi hiasan rumah

4.4- PATUNG PERMAINAN KANAK-KANAK

• Tidak terdapat larangan khusus mengenainya dalam Islam kerana ia sekadar lukisan atau ukiran untuk hiburan kanak-kanak bukan bermaksud untuk disembah

• Menurut Imam al-Syawkani, anak-anak kecil boleh bermain dengan boneka (patung)

• Tetapi Imam Malik melarang lelaki membelikan boneka kepada anak perempuannya

• Qadi ‘Iyad pula membolehkan anak-anak kecil perempuan bermain-main dengan boneka kerana rukhsah

4.5- LUKISAN

• Jika lukisan seni berbentuk sesuatu yang disembah melainkan Allah seperti gambar Nabi Isa A.S atau al-Masih bagi orang-orang Kristian atau lembu bagi orang-orang Hindu dan sebagainya, maka pelukisnya tidak lepas daripada azab Allah

• Orang yang melukis sesuatu yang tidak dapat disembah tetapi dengan niat untuk menandingi ciptaan Allah, pelukis itu bukan saja terkena ancaman sebagai orang yang “paling berat seksaannya pada hari kiamat” malah dia juga terkeluar dari agama Islam

4.6- FILEM (WAYANG GAMBAR)

• Filem Islam ialah filem yang menemukan kefahaman-kefahaman Islam dengan Allah, alam semesta, kehidupan dan manusia sebagai pertemuan yang menyeluruh dan sebahagiannya yang hanya terhad kepada sifat-sifat keIslamannya

• Mengenai panggung wayang, Prof. Dr. Yusu al-Qaradawa menjelaskan

- Kadarnya harus munasabah dengan masyarakat yang menggalakkan keprihatinan bukan masyarakat yang lalai dan leka

- Panggung wayang janganlah menjadi tempat mengobarkan syahwat, merosak komitmen terhadap nilai-nilai unggul, menghakis akhlak belia atau meracuni akal mereka dengan idea-idea asing yang bertentangan dengan aqidah dan pegangan ummah

- Waktu-waktu tayangan hendaklah tidak bercanggah dengan waktu sembahyang

- Panggung wayang tidak boleh menjadi tempat atau sarang untuk muda mudi memadu kasih secara haram serta berleluasa menginjak batasan syarak

- Janganlah panggung menjadi institusi yang membolot harta rakyat kerana dimonopoli oleh sesetengah pihak dan mereka menjual tikettiket dengan harga yang mahal tanpa ada pengawasan daripada pihak bertanggungjawab

4.7- SENI KHAT

• Khat merupakan seni yang mengandungi keindahan estetika

• Merupakan kesenian yang paling asas di dalam Islam kerana ia merupakan wadah kepada pengaliran ilmu

• Kaligrafi atau seni khat berasal daripada perkataan latin iaitu ‘kalios’ yang bererti indah manakala ‘graph’ bermaksud garisan atau tulisan

• Ahli dalam seni khat dipanggil Khattat

• Seni khat bermula serentak dengan turunnya wahyu Ilahi kepada Rasulullah kerana pada zaman jahiliah, orang-orang Arab berpegang kepada tradisi lisan untuk menyimpan maklumat dan komunikasi mereka

• Ahli-ahli kaligrafi sangat dimuliakan : mereka diberi hadiah dan kedudukan yang istimewa oleh para raja dan orang-orang besar di seluruh dunia Islam

• Karya-karya mereka memaparkan kewibawaan luarbiasa para seniman silam malah menjadi sumbangan yang hidup kepada tamadun Islam yang melahirkan mereka

4.8- SENI BINA

• Seni bina Islam telah berkembang seiring dengan seni ukir dan seni khat Islam

• Seni bina Islam mempunyai ciri-cirinya tersendiri dan bersifat unik : mengandungi seni khat, bentuk arabesque, corak geometrid an motif seni reka

• Wujud pengaruh yang kuat daripada ayat-ayat al-Quran, hadith dan syair-syair bahasa Arab

• Selepas kewafatan Rasulullah, seni bina terus berkembang terutama di zaman Khulafa’ al-Rasyidin khususnya melalui pembinaan masjid yang dihias dengan tulisan khat

• Di zaman Bani ‘Umayyah, istana-istana khalifah turut diukir dengan seni ukir yang unik. Buktinya, istana ‘Amarah yang terletak di timur Laut Mati dan di

Masjid al-Haram tersergam indah dengan seni bina Islam dan ukiran yang bercirikan Islam

• Di zaman kerajaan Islam di Sepanyol (Andalusia), unsur-unsur seni bina Islam amat terserlah pada bangunan dan istana seperti yang terdapat pada Istana Alhambra dan Masjid Cordova

• Di zaman kerajaan Islam ‘Abbasiyyah, seni bina Islam mencapai zaman keemasan kerana ciri-ciri seni bina Islam mampu bersepadu dengan seni bina Parsi yang tidak mempunyai unsur-unsur seni yang bertentangan dengan Islam

• Kerajaan Dawlah ‘Uthmaniyyah yang berpusat di Turki turut mencatatkan kehebatan di dalam perkembangan seni bina Islam. Buktinya, pembinaan Masjid Mihrimah, Sehzade, Suleymaniye dan Selimiye.

• Seni bina ini terhasil dengan kepakaran para arkitek Islam seperti Sinanuddin Yusuf b. Abdullah, Khayruddi dan Ahmad Pasha

BAB 5 : SENI PAKAIAN

Pakaian merupakan kebudayaan manusia yang dibenarkan bahkan dituntut oleh agama Islam agar manusia kelihatan sopan dan cantik : berbeza dengan haiwan yang tidak berakal.

Dalam Islam, seni pakaian dari sudut estatikanya diserahkan kepada kebijaksanaan umat Islam sendiri menggubahnya untuk disesuaikan dengan adat, tradisi dan keadaan setempat. Islam amat menitikberatkan soal kebersihan kerana melihatnya sebagai asas bagi setiap perhiasan yang baik dan pemandangan yang elok dalam pakaian. Pakaian yang diperbuat daripada bulu kambing, sutera, kulit binatang yang halal, pakaian dari

benang guni dan sebagainya adalah dihalalkan. Begitu juga dengan seni memperagakan pakaian. Ia dihalalkan selagi tidak melanggar batas-batas hukum Islam. Pakaian berfungsi sebagai usaha menutup aurat dan untuk menghias diri. Oleh itu, sesuatu pakaian yang tidak dapat menutupi aurat meskipun dapat dijadikan perhiasan diri seperti kain yang jarang adalah dianggap tidak menurut hukum Islam.

Pakaian yang dapat memelihara diri dari panas dan kesejukan serta dapat mempertahankan diri dalam peperangan juga dihalalkan dalam Islam. Selain itu, terdapat hadith yang menganjurkan agar kita berpakaian menutup aurat pada setiap masa. Lebih-lebih lagi sewaktu solat dan mengerjakan haji agar dapat dibezakan atau dibanteras amalan orang-orang Arab jahiliah masa lampau. Ini kerana, semasa ingin beribadat mereka membuka seluruh pakaian mereka.

Apa sahaja perhiasan yang didapati dari perut laut seperti mutiara, batu-batu berharga dan lainlain boleh dijadikan pakaian dan perhiasan manusia terutamanya kaum wanita. Dalam hal warna pakaian pula, tidaklah terlalu dititikberatkan oleh Islam. Namun begitu, adalah lebih baik jika berwarna putih.

Pakaian yang diperbuat dari sutera dan perhiasan emas dihalalkan bagi kaum wanita memakainya tetapi diharamkan bagi kaum lelaki. Haram bagi kaum lelaki untuk memakai atau mengguna apa saja yang diperbuat daripada emas seperti gelang, rantai, bekas rokok, gigi emas dan sebagainya. Tetapi tidak diharamkan mereka memakai atau mengguna apa sahaja yang diperbuat daripada perak, logam, besi dan sebagainya.

BAB 6 : SENI SASTERA

Sastera ertinya bahasa, seni sastera ialah seni bahasa. Susastera bermaksud ‘Bahasa Yang Indah’. Kesusasteraan pula bermaksud sejumlah tulisan yang menggunakan bahasa yang indah bagi melahirkan perasaan yang indah. Sastera adalah salah satu cabang seni manakala seni itu adalah suatu yang indah yang dapat dihubungkaitkan dengan keindahan mutlak Allah itu sendiri.

Kesusasteraan ialah satu bentuk tulisan yang dicipta oleh manusia dengan bantuan bahasa dengan tujuan menikmati penerokaannya ke dalam pengalaman-pengalaman semasa hidup. Bentuk utama sastera ialah sifat pengisahan yang terdapat di dalam pernyataannya. Ahli karya sastera peka bertindak balas ke atas fakta-fakta penghidupan dan mempersembahkan kepada pembaca hasil kesedaran instuitif.

Pada umumnya, segala karangan atau karya tulisan yang menggunakan bahasa yang indah dapat dibahagikan kepada 2:

a) Prosa Nathr – karangan bebas yang tidak terikat dengan sebarang peraturan

b) Puisi Syi’r- karangan atau gubahan perkataan yang terikat dengan peraturan tertentu seperti sajak, pantun, tamthil, ibarat dan sebagainya

Terdapat pengecualian bagi penyair yang rongganya penuh dengan syair-syair memuji Allah atau RasulNya, demikian juga syair-syair yang memuatkan zikrullah dan ajaran-ajaran agama, maka ianya tidaklah dilarang dan tidak dicela sebegitu keras.

Para sasterawan tidak dilarang sama sekali malah digalakkan agar mereka menghasilkan karya yang mengandungi nasihat agama, semangat perjuangan untuk menegakkan kebenaran, keadilan dan menghapuskan kemiskinan dalam masyarakat. Karya-karya mereka pada zaman dahulu penuh dengan ilmu pengetahuan, menganjurkan kerjasama, persahabatan dan perpaduan ummah serta mengandungi puji-pujian terhadap Allah, selawat ke atas nabi, pujian ke atas para sahabat pilihan, para malaikat, kitab-kitab suci dan lain-lain.

Syair dan usaha syair tidak dilarang jika ianya digarap untuk tujuan meningkatkan semangat jihad, memperbaharui tekad, menghibur juga menghilangkan penat lelah berkerja, menyeru melaksanakan amar ma’ruf nahi mungkar, menyebut syurga neraka, menyelar perbuatan zina, minum arak atau mengambil dadah, menimbulkan keraguan terhadap berhala dan penyembahannya.

Bahkan Rasulullah sendiri mengucapkan syair sewaktu menggali parit dalam peristiwa perang Ahzab. Menggarap syair yang baik dan mendengarnya adalah digalakkan dalam Islam. Dalam Islam, menggunakan keupayaan kreatif samada melalui prosa atau puisi amat digalakkan terutama untuk menentang musuh dan membela Islam, bahkan ia dianggap suatu jihad.

Termasuk dalam kategori ini juga ialah syair-syair yang memuatkan pujian kepada Nabi Muhammad S.A.W seperti berzanji, contohnya seperti gubahan al-Bushayri yang diberi nama al-Burdah :

Dia kekasih Pembawa syafa’at diharapkan

Dapat menghapuskan segala bahaya mendatang

Dia menyeru ke jalan Allah, barangsiapa yang mengikutnya

Bererti ia berpegang kepada tali yang teguh

Baginda mengatasi para anbiya’

Dalam kejadian dan akhlaknya

Ilmu dan kemurahan Baginda tiada bandingannya

Semangkuk laut setitik hujan

Para Rasul memerlukannya

Jika syair-syair yang memuji para Nabi dan Rasul digalakkan dalam Islam, apatah lagi syair-syair yang memuji Allah S.W.T seperti yang digarap oleh penyair-penyair agung dunia di kalangan pujangga-pujangga sufi dan sebagainya. Contohnya, munajat Ibn al-Farid, seorang penyair sufi Mesir yang masyhur :

Kala malam

Ku lihat api di desa

Ku gembirakan keluargaku

Tunggulah? Agarku dapat hidayat

Semoga….

Ku hampiri api

Itulah api al-Mukallam

Sebelumku.

Hingga pabila waktuhampir sedikit-sedikit menghimpun sekujur tubuhku

Runtuhlah gunungku

Dari kebesaran al-Mutajalli

Muncul rahsia sembunyi

Bisa diketahui

Siapa seperti diri ini

Akulah faqir kesibukan

Simpatilah keadaan

Kelemahan ini!

BAB 7 : RUMUSAN

Kesenian Islam bertunjangkan tauhid, iaitu keEsaan Tuhan yang bertolak dari pengajaran al-Quran dan as-Sunnah. Bacaan al-Quran yang liturgis telah menciptakan suatu cabang muzik baru. Pemeliharaan naskahnya telah melahirkan tulisan atau khat Arab yang indah.

Pembinaan masjid-masjid sebagai tempat ibadah kaum Muslimin pula telah mengembangkan seni bina dan seni hias. Di dalam menjaga keseimbangan antara keperluan jasad dan jiwa, Islam telah menganjurkan sikap sederhana dalam semua perkara dan membawa kepada bakat-bakat alami di dalam jurusan-jurusan yang benar dan telah mencuba untuk mengembangkan suatu keseluruhan yang harmonis dalam diri manusia.

Dalam sabda-sabda Nabi, terdapat teks-teks yang menegaskan keprihatinan Islam terhadap pelbagai aspek seni. Misalnya, sabda Baginda “Allah itu indah dan sukakan keindahan” dan “ Keindahan itu disuruh di dalam segala sesuatu, biarpun engkau membunuh seseorang, maka bunuhlah dia dengan suatu cara yang baik”.

Di dalam kehidupan Nabi, kita dapati peristiwa berikut yang bersifat instruktif, di mana Baginda pada suatu hari telah melihat sebahagian dari pusara yang tidak diratakan sepenuhnya. Baginda telah memerintahkan kekurangan itu ditimbun sampai rata, sambil menambah bahawa ia tidak akan menjejaskan orang yang mati tetapi ia lebih menyenangkan mata orang yang hidup.

Sementara itu, mimbar di dalam masjid yang digunakan oleh Rasulullah telah dihiasi dengan 2 bola seperti buah delima dan 2 orang cucu Baginda amat suka bermain-main dengannya.

Ini dapat dikatakan sebagai permulaan seni ukir dalam Islam. Kemudian naskah-naskah al-Quran telah dihiasi dengan pelbagai corak warna. Apabila al-Quran diberi perhatian supaya lebih cantik dan dapat disimpan lebih lama maka lahirlah pula seni hias dan seni menjilidbuku.

Kaligrafi atau tulisan khat sebagai suatu kesenian adalah suatu keistimewaan orang Islam. Ia merupakan kesenian yang mendapat kehormatan yang tertinggi, khasnya tulisan Arab untuk menulis segala firman Allah dan sabda Rasulnya. Dengan kepelbagaian jenisnya, khat Arabtelah dipergunakan dengan begitu meluas di dalam dunia Islam.

Berhubung dengan muzik dan nyanyian di bawah naungan Raja-raja atau Khalifah-khalifah Islam pula, maka ia telah sampai ke kemuncak perkembangannya yang gemilang. Sarjanasarjana Islam yang terkenal seperti al-Farabi, Ibn Sina dan lain-lain telah meninggalakan bukan sahaja karya-karya monumental tetapi juga telah membuat penambahan dan peningkatan yang berharga terhadap muzik-muzik Greek dan India. Mereka telah mencipta kod-kod muzik di samping dapat menentukan jenis-jenis alat muzik yang berbeza.

Ringkasnya, dalam lapangan kesenian orang Muslimin telah memberi sumbangan yang berharga sekali. Mereka mengikis sifat-sifatnya yang merugikan, mengembangkan aspekaspek estetiknya dan menemukan sesuatu yang baru yang berfaedah untuk dunia

Sunday, September 16, 2012

Khutbah hari raya Haji 1433..Majlis Agama Islam Wilayah Jala


حــطـــبه هـاري راي عـيدالاضحـى 1433 هجرية........


ممهامي حقيقة قربان كأره مغوبه سـيكف دان ديري




كلوارن : مجليس اكام اسـلام ويـلايـه جـالا



اهلي جواتكواس مجليس ائام اسلام ويلايه جالا دان قرابة كرج دغن فنوه كرنداهن ديري مغوخفكن سـلامت هاري راي قربان،معاف سئلا ث:

انداي جاري جماري تأ دافت برجابت

انداي مات تأ دافت برتاتف

انداي زياره تأ دافت دبوات

موهون معاف دمينتا

سموا كسيلفن دان كسالهن يغ سغاج اتو يـغ تيدق سغاج

جاغن دسيمفن ددالم دادا

كن كيت برسودارا

ســـلامــــــت هـــاري راي....



حطبه فرتـام


اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ،

اَللهُ أَكْبَرُ، وَِللهِ الْحَمْدُ. لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ مُحلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الكَافِرُونَ. لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ، صَدَقَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ الأَحـــْزَابَ وَحْــــــدَهُ

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ شَرَعَ لَنَا الْحَجَّ، وَجَعَلَهُ سَبِيْلاً إِلَى السَّعَادَةِ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ، أَشْهَدُ أَن لاَّ إِلِهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ، الَّذِيْ بَلَّغَ الرِّسَالَةَ، وَأَدَّى الأَمَانَةَ، وَنَصَحَ الأُمَّةَ وَجَاهَدَ فِي اللهِ حَقَّ جِهَادِهِ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلَّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَذُرِّيَّتِهِ أَجْمَعِيْنَ

أَمَّا بَعْدُ، فَيَا أَيُّهَا الْمُسْلِمُوْنَ أُوْصِيْكُمْ ونَفْسِيْ بِتَقْوَى اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ الحمدلله ، فاكي اين دغن كورنيا الله سبحانه وتعالى كيت دافت بركومفول دمسجد اين منعمتـي ايندهث متهاري ، سجوقث هوأ فاكي دان دافت فولاكومندغكن تكبير دان تحميد مغأكوغكن الله سبحانه وتعالى يغ ســـميمغث مهااكوغ
كيت برتكبير دغن مولوت دان هاتـي ، هاتــي دان فراســـــــــــأن كيت ممبسركن الله ، كــران سـلام مان فراسأن كهيباتن كبسران كأكوغن الله تيدق ممنوهي رواغ هاتي دان راس ، كيت تيدق اكن دافت منجادي همباث يغ بنر 2 برايمان كفداث. ... .... .ماريله برسام كــــيت براوســـها منيغكتكن كـتفوأن كـيت كفدا الله دغــــن منجالنكن ســــلوروه كهيدوفن كيت دالم كطاعتن دان كفاتوهن، كالو الله سوروه، سموا كيت بوات دان كالو الله لارغ ، سموا كيت تيغكل ،دري يغ سبسر 2 سمفيله فركارا يغ سكجيل2. نأ جادي همبا الله يغ الله جنجيكن شركا هندقله برمولا دري

طاعة دان فاتوه.....سجاره تله ممافركن باكيمان صحابت2 رسول الله يغ بأيك ، سوقت الله ملارغ جاغن مينوم ارق دان فركارا يغ ممابوقكن ، صحابة2 رسول الله دوقت ايت جوكا، دســــاعت ايت جوكادغن فنوه

كطاعتن تروس مليمفر بوتل دان كلس ارق جأوه2 باكي مـلفس انق فانه دري بوسورث..بوكن برهنتـي دان مليمفر سبنتر، تافي مريك برهنتـي تروس

تيدق برفاليغ دان مغولغي لاكي والو فون ادا يغ مغاجق دان مموجوق..

الله اكبر الله اكبر الله اكبر ولله الجمد..

فدا هاري راي عيدالاصحى يغ فنوه بركة اين، سكورغث2 ادا 4 فركارا يغ فرلو كيت فيكيركن انتوق مغوبه ديري كيت كأره يغ لـبيه بأيك فـــــدا ماس دفن.مرنوغ فراستيوا دان كجادين يغ لفس انتوق كيت جـاديكـــــــن تالي فغوكور ممفربأيقكي ديري. مغكاجي كأدأن كيت ، كــــدودوقكن كيت فدا هاري اين انتوق كيت جاديكن كيلور فنـيمبغ مـغوبه ديـــــــــري ، دان مـــرنجغ هاري ايسق اكر كـــهيدوفن كــــــــــيت بنر2 برادا دالم كريضأن الله. كــــجادين دان جريتا كلمارين بوكن هاث سبواه قصه يغ سدف ددغر تافي

الله ممينتا اكر كيت منجادي مأنسي يغ برفيكير..لعلكم تتقون.. منجادي مأنسي يغ مغكوناكن عقل دان ميندا انتوق براوبه..افلا تعقلون ,,..افلا تبصرون..افلا تتدبرون...افبيلا كيت مغكوناكن ميندا، اوتق، فندغن لواس

، برفيكير فنوه مندالم باروله اف يغ كيت فندغ ، دغر دان تاهـو ايـــــت مندافت منفعة..ســــجاره كلواركا فاليغ طاعة كفدا الله فرلو كيــــت كاجي دغن فنوه مندالم..,..باف طاعة استري طاعة انق فون طاعة..نبـي ابراهيم طاعة،سيتـي حجر فون طاعة، انقث نبـي اسماعيل سجق كجيل لاكـــــــي سوده منجادي انق يغ طاعة. كران ســــموا كلواركاث طاعة نبـي ابراهيم دبري كلران فاليغ هيبة اوليه الله يأيت ابراهيم حــليل الله. ساتو كلران دان فغكة فاليغ هيبة..,,لبيه هيبة دري كلران دان فغكة دان كلران دنيا اين لاكي...ددالم مشاركة كــــيت هــــــــــاري اين امة ســــوكر انـــتوق منجاري

كـــلواركا يغ كسمواث طاعة فدا اللـه ..ادا سوامي طاعة استريث تيدق..ادا اســـتري طاعة تافي ســـواميث تيدق...... اداســـــــوامي دان استري طاعة

تافي انقث تيدق,...., يغ فاليغ تروق، انق دان استري طاعة تافي سواميث تيــــدق طاعة......دان يغ فاليغ تروق لاكــــي ســــواميث طاعة تافـــــــي تروس ممبياركن انــق دان اســـــتري دالم درهكا فدا الله.....ايتله سوامي يغ تيدق برتغكوغجواب نامث.. سوامي اداله جونتوه دان جرمين كفدا كلواركا.....

سوامي اداله كتوا..كالو كتوا كلواركا تيدق طاعة ، رومهتغكا ترسبوت تنتوث هنجور دان لبور.. الفاضل توان كورو حاج احمد تاسيك سوات هاري فرنه براوجف ( كتوا بائي كاجيغ باجو اتس، كالو كاجيغ باجو اتس بيلق دان بوبوه تأ كنا،،.. اكن بيلق دان سيغية له كاجيغ باوهث) بكيتوله، كالو باف سباكي كتوا كلواركا تيدق برتغكوغجواب انق دان اســتريث فستـي جأوه دري منجادي انــسان يــــغ بــــرتـــــغكـــــوغــــــجواب.سوقت نبـي ابراهيم ممبري تاهو استريث سيـتـي حجر بهوا بلياو اكن دباوا تيغكل دساتو تمفة يغ جأوه..سيتـي حجر تروس مثيفكن كلغكافن

تنفا برتاث كناف دان مغاف..كمان دان دمان..ايتوله استري جونتوه ، اســتري ايدامن شركا..ساي برسرو دغن فنوه احلاص كفدا سموا فارا وانيتا يغ بركلر استري اكر منجاديكن سيتـي حجر سباكي جونتوه دان ايـدولا كهيدوفن كيت..بلاجرله باكيمان سيتـي حديجه ، سيتـي عأيــــشه ملايان رسول الله.تيغوقله باكيمان سيتـي مطيعه يغدجامين رسول الله ماسوق شـركا ملايان دان فاتــوه فدا ســــواميث.,تافي سودارا2 سكلين ، كيت جاغن مغهارفكن استري كيت برفراغي سفرت سيتـي حجر كالو كيت تيدق برفراغي سفرت نبـي ابراهيم.. جاغن مغهارف استري كيت

سهيبة حديجه دان عأيشه كالو كيت سلاكو سوامي تيدق منجاديكن نبـي محمد سباكي جونتوه دان تلادن..جاغن مغهارفكن استري كيت سبأيك

فاطيمه كالو كيت تيدق سبأيك سيدنا علي.دالم سورة الحشر49 الله برفرمان :
(ومن كل شيْ خلقنا زوجين لهلكم تدكرون

دان تيف2 سـسوات ايت كامي جاديكن برفاسغن 2اكركامومغيغتـي الله

الله اكبر الله اكبر الله اكبر ولله الحمد....

سوقت نبـي ابراهيم ممبريتاهو كفدا انفث نبـي اسماعيل، بهوا الله مــثوروهث مثميليه اســـماعيل ،تــنفا ملاون، تـــنفا لاري ، تــنفا تاكوت نبـي اسماعيل يغ دوقت ايت ماسيه كخيل لاكي بركات (يآأبت افعل ما تؤمر ستجدنى إن شاء الله من الصابرين.)الصافات ايـــــة102) واهي

باف كو كالو ايت سوروهن الله لاكوكنله ، ايه اكن دافتـي ساي تركـولـوغ دالم كولوغن اورغ2 يغ صبر,

كالو كيت منجادي انق ،بلاجرله درفدا نبـي اسماعيل انتوق منجادي

انق يغ بأيك دان سلامت هيدوف ددنيا دان احيرة,سوكرث منخاري انق يغ بأيك ددالم دنيا هاري اين. ... جاديله انق سباكي فرمات هاتي بوكن فــرمات فـــنوه دوري. جاديله انق زيــنة الحـــياة، انـــق سبائي فرهـــياســـــــن هيدوف.بوكن سباكي دوري يغ مثوخق هاتي دان كهيدوفن ايبو دان باف

مسأله ديديق انق اداله مسأله بسر، فـرلو كـــفدا اوســــها دان فرنخاغن يغ سوغكوه2. ايبو دان باف مستـي بربينخغ، مستـي برفــاكـــــة باكيمان نأ ديديق انق جادي انق يغ بأيك دان طاعة. انق2 هاري اين بوكن ســـــفرت كيت زمان دولو، هاري اين باثق ساغت فغاروه دان عالم ســــكيتر يغ بوليه مروسقكن ديري ، احلاق دان عقيده انق2,انق كيت برادا دتــغه2 بربائي معصية، ا نق2 كيت برادا دتغه2 برباكي فـغاروه يغ امـــت قواة ، فــغاروه

كـلوباليساسي، فــغاروه ايــنترنيت، انـــق2 كــيت هـــيدوف دتــــــغه2 سريبو جنيس مينومن مابوق.....دتغه2 براتوس دأون يغ ممنيغكن. انـــــــــق2 كيت

هيدوف دتغه2 فركأولن بيبس يغ امت ممبهياكن.. بوكن سديكيت ايبو باف يغ تأ براني منكور انقث يغ برفــكاين برتــنتغن دغــــن اكام. بــــوكن ســــديكيت ايبو باف يغ ده تأ براني ملارغ انق ماكن دان مينوم فركارا حرم، يغ فاليغ مثديهكن سوده ادا ايبو باف يغ بركات كفدا انقث.. كالو نأ مينوم جوكا دأون 2 مابوق، ربوس دان مينومله درومــه..دنـــيا مــــيمغ ســــوده همفير دغن قيامة يأيت افبيلا ايـبوبــاف تأ برانـــي مـــنئه انـــــقــث ملاكوكن فركارا حرم..براف اورغ انتارا كيت يغ مغاجر دان مثوروه انق سمبهيغ سوقت برعمور 7 تاهون..براف اورغ يغ فقسا دغــــن ســــــوغكوه2 انــــقث ســــمبهيغ سوقت برعمور 10 تاهون.. كالو ســمبهيغ تيدق دلاكوكن

جاغن هارف كيت نأ تيغوق انق كيت منجادي انق هارفن كيت ، هارفن اكام دان هارفن الله سبحانه وتعالى ،كران سمبهيغ اداله تياغ دري سكلا عملن دان كبأيقكن. فرمان الله دالم سورة البقرة اية153 (يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ

آمَنُوا اسْتَعِيْنُوْا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِيْن ) واهي اورغيغ برايـــمان ميــــنتا تــــولوغله كــــامو كفدا الله دغـــــن صبر دان ســــــمبهيغ ، سـسوغكوهث الله برسـام اورغيغ اورغيغ صبر..

الله اكبر الله اكبر الله اكبر ولله الحمد..

سباكي اومة اسلام كيت ســـــفاتوتث مغمبيل برت تـــنتغ كأدان كــيـــــت سهارين. كلمهن دان كضعيفن يغ فرلو كيت فربأيقكي.اومة اسلام دتيمفا باثق فثاكيت،فثاكيت اين كالو دبياركن اي اكن منجاديكن اومـــة اسلام لــمـــه دان صعيف دالم سكلا بيدغ .:

1- لمه دالم بيدغ فنديديقكن ، (ضـــعف الـــتربية )، مــــروفاكن كــلمهن فاليغ اوتام، كران افبيلا لمه دالم بيدغ فنديديقكن اكن لمهله دالم سكلا بيدغ.... ســبب ايتله فنديديقكن انق2 ، فنديديقكن رماح،

فنديقكن اورغتوا مستــي دلاكوكن سفنجغ مـــاس..تـــنفا فمديديقكن يـــــغ بركسن اومة اسلام اكن لــمه ســـــجوتا بيدغ ..

2-لـمه دالم بيدغ علمو فغتهوان ( ضـعف الــنقافة) اومة اسلام كتيغكلن دالم فـــــلباكي بــيدغ علمو فغتهوان، تـــراوتــــام دالم بـــيدغ ســــأينس دان تيــكنولوجي ،دان علمو2 لاين. ايــبو دان باف مستيله براوسها اكــر انق2 منجادي مانسي يغ برعلمو فغتهوان دان برفـندغـن جـأوه..

3-لـمه دالم بيدغ كساتوان : هاري اين مسأله برساتو مـروفاكن فثـاكية

اومة اسلام. دري كمفوغ كخيل سمفيله بندر ،فرفخهن دان تيدق سهالوان كات برلاكو
دمان2. احوه اسلاميه يغ كيت اكوغكن2 تيدق برلاكو دالم كهيدوفن هارين.

4-لـمه دالم بيدغ احلاق: كهيباتن اومة اسلام سفنجغ زمان ترلتق فدا احلاق يغ منجادي بوغا دالم هيدوف برائام.احلاق اداله لمبغ اسلام

5- تيدق ادا فنديرين يغ تئوه: موده دباوا دان موده دتيوف اغين فغاروه. سام ادافغاروه بارت فغاروه كلوباليساسي دان سبائيث.

6- لمـه دالم مغيغـتـي الله: لـــوفا ديري اداله دسببكن كـــيت لـــــوفا فــــدا الله.فرمان الله دالم سورة الحشر اية 19 (وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ )

يغ برمقصود:دان جاغنله كامو ســفرة اورغيغ ملوفأي الله ، لالو الله منجاديكن مريك لوفا فدا ديري سنديري، مريك ايتله اورغيغ فاسيق.

7- لـمه دالــم كــأحــلاصن :افــبيلا تيـادا كأحـــلاصن دالم هاتي ، اف يغدلاكوكن تنتوث اتس كفنتيغن ديري ، بوكن كران الله.

8- لـمــه دالم تغكوغجواب :ايـــنله فونخا تربسر كلماهن كـــيت، افبيلا تغكوغجواب تيدق دلاكوكن اكن فينخغله ســـموا فركارا، تــغكوغجواب ايت ترديري دري دوا فركتأن ، فرتام: تغكوغ، كدوا: جواب، تغكوغ ارتيث فيكول ، جواب ارتيث ننتـي جواب ددفن الله سبحانه وتعالى. سموا كيت ادا تغكوغحواب، اورغــيغ منجادي كــتوا دان فمــيمفين اكـــن دتـــاث دان دســـؤال . بـاف دان ايـبو اكن دتاث، انـق اكن دتاث. ســــوامي اكن دتاث ، استري اكن دتاث. سموا كيت اكن دتاث ،اكن دسؤال دان اكن دسياسة

الله اكبر الله اكبر الله اكبر ولله الحمد..

الحمدلله ، احير2 اين نمفقث عبادة قربان باثق دلاكوكن اوليه مشاركة كيت، اف يغ فنتيغ جاغنله عـبادة قــربان ايت كيت لاكوكن ســـمات2 سباكي تـماش ماكن داكيغ، ادا يغ بركات كالو تأ برقربان انق خوخو نأ ماكن اف..عبادة اف فون يغ كيت لاكوكن كالو نــية بوكن كران الله، تأ

كنا خارا بواتث، تأ كنا توجوان دان متلامتث تنتوله عبادة ايت تيدق اد هركا دسيسي الله، توجوان اوتام برقربان اداله انتوق مندكتكن ديري كفدا الله ،فرنهكه كيت فيكيركن باكيمان هوبوغن كيت دغن الله، حبل مــن الله ، هـوبـوغن بأيك دغــن الله اداله شــرط فرتام دان اوتام انـــــتوق منجادي همباث. اورغيغ دكت دغن الله اداله اورغيغ سنتياس مغيغتـي الله ، ملاكوكن سـسوات برفندو كفدا حكوم الله. فرمأينن ليدهث اداله دكر ، هاتيث ســلالو بركنـتوغ فدا الله. سـغكا بأيك ، ســنتياس برتوبة، سنتياس برشكور ، سنتياس يربلنجا هــرتاث فدا جــالن الله.

عبادة قربان جوئا مغاجر ائر كيت تــــيدق كـــدكـــوة دان بــحيل، فايـــهث انتوق بوبوه واغ سقدر 5 بات دالم باتيل هاري جمعة دمسجد، تافي كيت تيدق فرنه راس سوكر ممبلي دأون روكؤ 5 بات سهاري... كالو اورغ مينتا
درما دان حيرة ، لفس كيرا، كيرا..تافي كيت تأ تراس اف ممبلي سورة حبر 10 كوب سهاري .. براف باثق مسجد تأ سوده دتمفة كيت ؟ براف باثق سكوله تاديكا يغ هيدوف ســكن ماتي تأ مأو. .كيت بركيرا ســـاغت انتوق ممباير يوران فغاجين انق2، تافي كيت تيدق فرنه بـركــيرا ممــبلي بارغ تـأ بـركونا ستيف هاري..... اومـــة اسلام اكن هــيبة كالو فغــربانن دجــاديــــكن عمالن كهيدوفن.. .سيدنا عـنمان سغكوف ممبلي سبواه تلاكا كفوثأن اورغ يــهــودي دغــــن هــــركا 20 ريـــــبو درهم انتوق دوقــفكن كــــفدا اورغ اســــلام دمدينه..,,.سوات هاري طلحه بن عبيديله بركات كفدا استريث، واغ دان هرتا كيت باثق، اف يغ فاتوت كيت لاكوكن، استريث منجواب ماري كيت بــردرما دان برصـــدقه فــــدا جالن الله ، كـــــران ايــــــتله ســيمفانن دان حزانه فاليغ برهركا..

قربان جـــوئا مغاجراكر كيت كاســـيهن بلس كفدااورغ2 مســـكين دان

اورغ يغ ســـوســـه،اورغــيــغ كـــورغ برنــصيب بأيك، مـاكن تأ ســـــبراف ، دويت تأادا ، انق2 دالم كسوسهن.. حــرم دان بردوســا كيت مغـهينا مريك .اورغ سوسه دان مسكين فرلو مندافت فرتولوغن دري كيت. دالم مشاركة كــيت هـــاري اين اورغ2 مسكين كـــورغ مندافت فــــرهاتين. اورغ مسكين تيدق دهيراوكن...........سيدنا علي سبلوم صبح تله ملتقكن ماكنن ددفن رومه اورغ مسكين دان جندا دالم كسوسهن.

قربان جوكا مغاجــر ائر كيت مثمبليه صـــفة تـــيدق بايك ، فراغي هودوه ، صـفة كبــناتغن يغ ادا دالم ديري كيت. ...سبائي مأنسي كيت هيدوف دتغه2 صفة ملآيكة يغ ساغت طاعة دان شيطان دغن سئلاصفة كبناتغنث.، بنخي فدا اورغ، حسددغكي ، ماره بيكيغ ، مثاكيتـي ، ماكي خاخي اداله صفة كبناتغن يغ مستـي كيت بواغ جأوه2

الله اكبر الله اكبر الله اكبر ولله الحمد

كيت برادا دهوجوغ تاهون هجره، اف يغ فرلو كيت ايغتكن كفل يغ ممباوا عمور كيت ماكين دكة دغن فولوث. .... كيت سوكا اتو تيدق سوكا عمور كيت ماكين توا، تيادا سياف بوليه مغهالغث. سموا فركارا يغ كيت لاكوكن دخاتت دكيرا دتندا اوليه الله ، كماتين ادالـه احير دري كهيدوفن

ثاوا كيت اكن دخابوت، بوكن دخابوت اوليه فثاكيت، بوكن دخابوت اوليه كريتا، تافي دخابوت اوليه ملآيكة الموت دغن فرينته الله. افبيلا كيت ماتي ســـكوجور توبه ترباريغ كاكو، مــوكا فوخة ، تيدق بركرق، سجوق كاكو دان بكو. سموا فرهياسن خنتيق دبواغ ، كأين باجو دبواغ. خينخين برهركا مهل دبواغ، تالي تكق تالي تاغن اينتن برليان امس فرمات دخابوت دان دبواغ. سمفي ئيئي فلسو كيت فون دبواغ ..سوقت فكاين دبواغ روح مناغيس دان مرايو " جاغنله كامو ممبواغ فكاين اكو

دغن كاسر ، جاغنله اغكو منديكن اكو دغن كاسر ، كران توبوه كو هنخور دان لوكا2 فاليغ ساكيت كران قواتث روح دخابوت. ستله دمنديكن ميت كيت دايكة اتس كفلا دان كاكي، كمدين دباوا كدالم قبور يغ كلف كليتا، كيت كسؤرغن، كسفين ، كتاكوتن ، ككرونن ، كمان فركيث فنولوغ2 كيت اتس دنيا، كمان فركيث ككيأن كيت ، كمــان فركيث كهيباتن دان كئديبيران كيت اتس دنيا، كمان فركيث بيكيغ كيت، سموا اكن هيلغ دري كيت ، استري خنتيق دتيغكل منجادي جندا، انق يغ كيت بغكاكن كران كاجي بسر كيت تيغكل كن، رومه برجوتا دتيغكلكن ، كبون لواس دنيغكلكن ، كيت فركي دغن تاغن كوسوغ . دالقرنين يغ كاي راي دان بركواس برفسن كفدا كلواركا " كالو اكو ماتي باوا ميت اكو كليليغ كوتا ، بيار كدوا بله تاغن كو برادا دلوار ، اكر اورغ2 دافت برفيكير اورغ سكاي

دالقرنين ، سقوات دالقرنين ، كالو ماتي باوا تاغن كوسوغ ساج" دان سوقت ميت كيت باوا كقبور بوكن دغن كريتا كيت يغ برهركا سجوتا، بوكن دغن كريتا كيت يغ بارو دبلي كلمارين. تافي دغن اوسوغن برتاير لافن. استري فون مناغيس تيدق لبيه 3 هاري ، انق فون مناغيس تيدق لبيه 3 هاري..هاث عمل عبادة يغ كيت لاكوكن اتس دنيا اين ساج يغ اكن برسام كيت ..دنيا اين باكي ستيتيس اير يغ لكة دجاري تافي احيرة باكي سمودرا لاوتن يغ لواس تأ برتفي..بلاجرله ائام سبلوم كيت ماتي، بواتله ســموا عمالن ســبلوم كيت ماتي.. لاكــوكــنله تغئوغجواب كيت دغــــــــــــن سبأيك2 سبلوم كيت ماتي...... كالو كيت ادا امبيل هرتا اورغ ، بري باليق له كفدا توانث سبلوم كيت ماتي......... بردكرله سباثق2 سبلوم ليده تيدق دافت بركرق..... باخله سباثقث2 القرأن سبلوم مات كــيت تيدق نـمــفق..

برعبادة له سباثقث2 سبلوم توبه كيت منجادي لومفوه دان تيدق بردايا.

دغرله اورغ مغاجر سبلوم تليغا كيت تيدق دافت مندغر.. داتغله كمسجد سبلوم كاكي تيدق دافت بركرق.رسول الله برسبدا( ان الموت سكرات) سـسوغكوهث ماتي ايت امت ساكيت، امت فديه..امة سـغسارا...تيغكل له سموا ماكنن حرم، سموا مينومن حرم، سموا دأون حرم سبلوم كيت ماتـي..واهي انق 2 مودا ، واهي وانيتا ايغتله ماتي ايت تيدق مغيرا عمور.. اورغ مودا فون ماتي... احبار بريتا هـــارين بارو2 اين مـــلافوركن ســـؤرغ فمودا يغ برعمور21 تاهون ماتي سوقت خوخق داده كدالم توبهث.. احبار كوسمو بارو2 اين ملافوركن ســؤرغ فنخوري يغ برفــثاكيت جنتوغ ماتي سوقت ســدغ منخوري دسبواه رومـــه..ثاياث كالو ماتي دتـــغه مــــــلاكوكن دوسا دان معصية ...... كران اورغ اسلام كليمه تراحير سبلوم ماتي اداله كليمه لااله الا الله...كفدا اورغ يغ سلالو سـاكيت2 ، ساكيت تو ساكيت

نـي.. ايغتله!! ايت اداله سـيكنل اكــر كيت جاغن لوفا فدا كماتين..دغن مغيغتـي ماتـي كيت اكن لبيه قواة ملاكوكن عــبادة دان عمالن. منـالث سودارا2 كالو داتغ ملك الموت ممبري تاهوكفدا كيت بهوا ايسق فوكل 2 كيت اكن ماتي,....,وقت ايت اير مات فستـي مغالير........ده تأ مأو ايم فغكغ..ده تأ مأو امس فرمات ، ده تأ مأو اسـتري خنتيق ..يغ كيت نأ اداله بوات عبادة، باخ قرأن بردكر دان برتوبة.....ايغتله ماتي....اي داتغ سياغ مالم فتغ دان فاكي..كران ماتي اداله جنجي يغدتفتـي...اي فســتـي....يغ كخيل يغ بودق يغ مودا يغ توا يغ فرمفوان يغ للاكي ......سمواث ماتـي...

بارك اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَـاتِ وَالـذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِـنِّي وَمِـنْكُمْ تِـلاوَتَهُ إِنَّـهُ هُــــــوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْــتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَــأيرِ الُمْـسِلِمْينَ وَالمُسـْلِمَاتِ وَالمـــــــــُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْــتَغْفِرُوْهُ فَـــيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَــــجَاةَ الــــتَّأبِـــــيْــــنَ .

خطبه كدوا

اللهُ أَكْبَرُ ( 7 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَـنيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا. الحَمْدُ ِللهِ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ الأحْزَابَ وَحْدَهُ . أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيْكَ لَهُ , وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ , اللّهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ . ..أَمَّا بَعْدُ…….فَيَا أَيُّهَا المُسْلِمُوْنَ اتَّقُوْا اللهَ وَأَطِيْعُوْهُ وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ يُحِبُّ المُتَّقِيْنَ ،فرمان الله تعالى دالم أية 37سورة الحج :

لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلاَ دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَحرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ

مقصودث : داكيغ-داكيغ أونتا دان دارهث إيت سكالي2 تيدق دافت منخافي كريضأن الله تتافي كتقوأن درفد ديري كاموله يغ دافت منخافيث.دمكينله الله تله منوندوقكنث أنتوق كامو سفاي كامومغاكوغكن الله ترهادف فتونجوقث كفدمو...بريله بريتا كمبيرا

كفد أورغ2 يغ بربوات بأيك..

سودارا سوداري يغ ديري فلواغ اوليه الله برادا دمسجد اين فاكي اين.....

دغن فنوه حضوع، توضع دان مرنده ديري كفدا الله يغ مها كواس ماريله سـام 2 كيت مناده تاغن مموهون كأمفونن دان كريضأن الله سبحانه وتعالى.. اللّهُمَّ اعفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الأحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأمْوَاتِ إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ وَقَاضِيَ الحَاجَاتِ .. اللّهُمَّ أَعِزَّ الإسْلامَ وَالمُسْلِمِيْنَ وَأَذِّلَّ الشِّرْكَ وَالمُشْرِكِيْنَ وَدَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ وَانْصُرْ عِبَادَكَ المُؤْمِنِيْنَ..ياالله ياتوهن كامي.. اغكوله ياالله يغ مننتوكن هيدوف دان ماتي كامي.. امفونيله كامي.. امفونيله ايبو باف كامي.. امفونيله استري دان سوامي كامي.. امفونيله انق للاكي دان انق فرمفوان كامي.. امفونيله كلواركا كامي..امفونيله اديق براديق كامي.. امفونيله سموا دوسا ، كسالهن دان كسيلفن قوم مسلمين دان مسلمات سام ادا يغ تله ماتي اتو يـــــــغ ماسيه

هيدوف,,امفونيله سودارا2 كامي يغ تله منيغكل دنيا ..تـمفتكـنله مــــريك ددالم شركا دان بــريله كــفدا مــريك كــبأيقكن،جــأوهي مــريك درفــدا افـــي نراكا..ياالله يا ربـي..سلامتكنله انق 2 كامـي، جاديله انق للاكي كامي انق يغ صالح ،جاديله مريك دري كولوغن اورغيغ تيدق تيغكل سمبهيغ.جاديله انق2 كامي دري كولوغن اورغيغ بنخي دان انتـي سكلا معصية ، داده ، فركارا2 مابوق... يااله يا رحمن .. جاديله انق 2 فرمفوان كامي انق يغ صالحة دان قوات فولا براكام..جاغنله اغكو جاديكن انق فرمفوان كامي سباكي فغكودا دان فتنه دنيا ..جاديكنله انق 2 فرمفوان كامي اورغيغ سوكا برفكاين دان برهياس سخارا اسلام.ياالله يا رحيم .. جاديكنله مشاركة كامي ساتو مشاركة يغ برساتو فادو..ساتو مشاركة يغ تيدق برفخه بله. ساتو مشاركة يغ تيدق بردغكي حيانة، تيدق هاسوت مغهاسوت. تـيدق بـنـخي مـمبنخي.. تانمكنله راس كاسيه سايغ، فرسفهامن دالم جيوا دان هاتي كامي. ياالله

24 يا قدير..بوكاكنله هاتي كامي انتوق فركي منونايكن عبادة حج دمكة المكرمة،كران سلام اين كامي بوليه بلي كبون، بوليه بلي كريتا، تافي كامي تأ بوليه فركي حج..ياالله ياجبار..كامي امت برشكور كران رامي مشاركة كامي يغ تله فون منونايكن عبادة حج ،مريك تله براوبه..مريك راجين برجماعه سباكيمان مريك برادا دمكه دان مدينه.. مريك راجين فولا بلاجر ائام..بأيك فولا هاتي مريك..تراوتام اورغيغ تله باثق كالي منوناي عبادةحج ، مريك له يغ فاليغ راجين سكالي حاصير كمسجد.اين اداله كران عبادة حج امت ممبري بكس كفدا مريك...ياالله يا عفور .. ككل كنله كبأيقكن باكي مريك..ياالله ياسلام...سلامتكنله ايبو باف ، كلواركا دان صحابة 2 كامي يغ سدغ منونايكن عبادة حج دمكة المكرمة..فنجغكنله عمور مريك دان جاديكنله حج مريك سباكي حج مبرور..امين يا رب العالمين.. رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآحرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ. سبُحْاَنَكَ اللّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيْهَا سَلامٌ وَآحرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الحَمْدُ ِللهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ